ضرورت رفع قوانین دست‌و‌پاگیر صنعت هوایی در دولت بعد-راهبرد معاصر

ضرورت رفع قوانین دست‌و‌پاگیر صنعت هوایی در دولت بعد

ضرورت رفع قوانین دست‌و‌پاگیرِ صنعت هوایی در دولت بعد، توزیع ناعادلانه ارز نیمایی توسط بانک مرکزی‌ و دست خالی برخی شرکت‌های هواپیمایی و ضرورت حذف عوارض غیرمنطقی رو‌ی بلیت هواپیما از مواردی بود که از سوی مدیران عامل ایرلاین‌ها در کمیته صنعت هوایی ستاد مرکزی تبلیغات آیت‌الله رئیسی مطرح شد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۴ - ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - 2021 June 11
کد خبر: ۹۱۳۰۴

به گزارش راهبرد معاصر در راستای بررسی مشکلات صنعت هوایی بازرگانی کشور، کمیته صنعت هوایی ستاد مرکزی تبلیغات آیت الله رئیسی با حضور جمعی از دست‌اندرکاران صنعت حمل و نقل هوایی و مدیران عامل شرکت های هواپیمایی برگزار شد.

در این مراسم، چالش‌ها و مشکلات صنعت هوایی، ارائه و راهکارها به منظور عبور از تحریم‌ها، رشد و تعالی صنعت و ایجاد امیدها در آینده‌ مطرح شد. 

مقرر است این مشکلات و راهکارهای رفع آن‌ به اتاق‌های فکر آقای رئیسی ارجاع داده شود.

 

* در دوره ترامپ هم هواپیما وارد کردیم

بنابراین گزارش، در ابتدای این مراسم، مدیرعامل یکی از شرکت‌های هواپیمایی خصوصی داخلی اظهار داشت: یکی از بزرگترین چالش‌های صنعت حمل و نقل هوایی در کشورمان، موانع و تحریم‌های داخلی است، ما برای تحریم‌های خارجی راه را پیدا می‌کنیم، در همین دوران فعالیت ترامپ، تعداد زیادی هواپیما و موتور وارد کشور شد، اما در داخل کشور با قوانین دست و پاگیر مواجه هستیم.

* ناعدالتی در توز‌یع ارز‌ نیمایی

وی ادامه داد: بابت خرید موتور هواپیما تأمین ارز از سامانه نیما با موانع زیادی مواجه است و فروشنده هم در مارکت بین‌المللی منتظر ما نمی‌ماند که به دنبال بانک مرکزی برویم و ارز تأمین کنیم، یا در سامانه نیما ثبت کنیم، برخی شرکت‌های هواپیمایی با کانال زدن در ‌در بانک مرکزی 10 میلیون دلار ارز نیمایی گرفته‌اند، اما ما چون رانت نداشتیم به سختی یک‌دهم این مبلغ را دریافت کردیم که آن هم فقط برای خرید چند قطعه و کیت کفایت می‌کرد.

* بانک مرکزی ارز 4200 را به صورت نذری و با رانت تقسیم کرد‌

‌این مدیرعامل ایرلاین اضافه کرد: ارز 4200 را بدون حساب و کتاب نذری تقسیم کرده‌اند،  بانک مرکزی برای صنعت هوایی جایگاهی درنظر نگرفته است. 

وی با تأکید بر اینکه ضرورت دارد مجتمع ویژه صنعت هوانوردی در قوه قضائیه ایجاد شود، گفت: نمایندگان مجلس هم باید در حوزه صنعت اشراف داشته باشند و ما در کمیته‌های مجلس، اعضای تخصصی از صنعت داشته باشیم. 

این مدیرعامل شرکت هواپیمایی گفت: از قوانین اشتباه در صنعت ما طرح سال ساخت هواپیما است، امروز نمی‌توان هواپیمای با سال ساخت 18 سال به بالا وارد کشور کرد، در حالی که در لوفتانزا و ایرفرانس هواپیماهای 30 ساله هم پرواز می‌کنند، مگر سلامت ایمنی هواپیما به سن آن است؟ باید ایمنی را سفت و سخت رعایت کرد وگرنه سن هواپیما به عنوان مؤلفه اصلی چندان مطرح نیست.

* عوارض غیرمنطقی رو‌ی بلیت هواپیما برداشته شود

بنابراین گزارش در ادامه این جلسه، مدیرعامل یکی از شرکت‌های هواپیمایی نیمه‌ دولتی، اظهار داشت: بزرگترین چالش ما سرپا نگه داشتن ناوگان است. 

وی افزود:‌ عوارضی که به بهانه‌های مختلف روی بلیت هواپیما وضع می‌شود، منطقی نیست، همین شهرداری مشهد بابت کمیسیون 77 که عوارض 5 درصدی در فرودگاه‌های مقصد است، حساب ما را بسته‌ بودند، قانون می‌گوید هر پروازی که مبدأ آن مشهد است باید 5 درصد قیمت بلیت عوارض به شهرداری پرداخت شود، در حالی که شهرداری مشهد پروازهای مبدأ و مقصد را محاسبه کرده بود و از ما عوارض می‌خواست. 

وی گفت: اصلاً منطقی نیست که عوارضی نظیر شهرداری، هلال‌احمر و غیره روی بلیت هواپیما وضع شود و ضرورت دارد برداشته شود.

وی گفت: ما یک ایرباس را به سختی به خط می‌آوریم، اما برای تست پرواز آن باید 100 میلیون تومان پول بنزین بدهیم، در حالی که این پرواز در راستای ایمنی‌ است و نباید بابت تست، تغییر رجیستر و غیره، سوخت هر لیتر 3 هزار تومان به ما بدهند.

* 75 درصد دولتمردان نگاه لاکچری به حمل و نقل هوای دارند

به گزارش فارس، در ادامه این جلسه ‌‌مدیرعامل یکی دیگر از شرکت‌های هواپیمایی‌ اظهار داشت: از شاخصه‌های توسعه‌یافتگی، حمل و نقل است، اما در کشور ما شاخص حمل و نقل و خصوصاً حمل و نقل هوایی، مغفول مانده است و  در دولت و مجلس کمتر به این موضوع توجه می‌شود.

وی افزود: به تحقیق می‌گویم که 75 درصد دولتمردان ما حمل و نقل هوایی را مدل حمل و نقل لاکچری می‌دانند و اگر این صنعت حتی زمین هم بخورد، برای آنها مهم نیست، در حالی که حمل و نقل هوایی از ابعاد توسعه‌یافتگی است و اگر این صنعت زمین بخورد، مشکل زیادی برای کشور ایجاد می‌کند. 

وی اضافه کرد: باید در دولت آینده نقش‌آفرینی دقیقی داشته باشیم و اهمیت حمل و نقل هوایی را جا بیندازیم. 

* فرمول فاصله‌گذاری 60 درصدی فقط به زیان ایرلاین است و سودی ندارد

وی با انتقاد از گفته‌های وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه «هیچ ایرلاینی زیان‌ده نیست» گفت: این وزیر راه ما است، ما اصلاً نمی‌دانیم فرمول 60 درصد ظرفیت پرواز که در هیچ کجای دنیا اجرا نمی‌شود، از کجا آمده است؟ چه سودی دارد؟ همه دنیا در شیوع کرونا و حمل و نقل هوایی به دلیل کاهش تقاضا، کمک کردند، اما ما چه کرده‌ایم؟

وی گفت: تحریم‌های داخلی حمل و نقل هوایی را از بین می‌برد، همین امروز هما دو تا سه فروند هواپیمای سرخط دارد، چون هر موتوری که مشکل پیدا کرد هواپیما به کنار رفت. 

* وقتی نماینده مجلس هواپیما را برای خط شهرستان می‌برد مشخص است هما زیان‌ده می‌شود

وی با بیان اینکه دولت صنعت هوایی را نابود کرده است، گفت: هما وارث مشکلات سال‌های گذشته است، چرا یک نماینده مجلس و رئیس یک کمیسیون مجلس، باید بتواند الزام کند یک هواپیما برای یک مسیر شهرستان راه‌اندازی شود در حالی که فقط پنج تا شش صندلی این هواپیما تکمیل می‌شود؟ 

وی با بیان اینکه پیاده‌سازی موضوع فقط 60 درصد ظرفیت صندلی‌ها، برای ایرلاین‌ها خسارت آفریده است، گفت: یک هواپیمای RG و چهار موتوره ما در یک مسیر مثلا بوشهر با رعایت این 60 درصد ظرفیت، حتی هزینه گروه پروازی را هم ‌تأمین نمی‌کند.

* موانع توسعه صنعت در دولت آینده رفع می‌شود

به گزارش فارس، در پایان این مراسم، کاپیتان رضا نخجوانی، رئیس کمیته صنعت هوایی ستاد مرکزی آیت‌الله رئیسی، اظهار داشت: ما برای بررسی مشکلات صنعت هوایی و طرح آن به دولت آینده دور هم جمع شده‌ایم، به هر حال با ادامه وضع موجود، توقف کامل صنعت هوایی محتمل است، در حالی که می‌توانیم با اتخاذ تدابیر و شرایطی مناسب و قوانینی درست، وضعیت صنعت را در کشور مطلوب کنیم و اثرات تحریم را کاهش دهیم و امید داریم که موانع توسعه صنعت در دولت آینده رفع شود.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم با طرح چالش‌های صنعت هوایی و دریافت پیشنهادات مدیران عامل شرکت‌های هوایی و ارائه آن به اتاق‌های فکر آیت الله رئیسی، در صورت انتخاب ایشان به ریاست جمهوری از سوی مردم، در آینده راهکاری مناسب برای رفع مشکلات صنعت داشته باشیم.

رئیس کمیته صنعت هوایی ستاد مرکزی آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه شرکت‌هایی هواپیمایی با مشکلات کوچکی نظیر تأمین و قیمت سوخت هم مواجه هستند، اظهار داشت:‌ 98 درصد سوخت هواپیما، نفت معمولی است و 2 درصد مواد اختلاطی دارد که این 2 درصد وارداتی است در حالی که ما می‌توانیم همین 2 درصد را هم در داخل کشور بسازیم.

نخجوانی اضافه کرد: نرخ سوخت هواپیماهای باری و هلیکوپتر امروز گران است و به نفع کشور نیست، در حالی که اگر نرخ سوخت کارگو ارزان‌تر باشد، در ارتقای صادرات هوایی از داخل کشور نقش بسزایی دارد.

وی با تأکید بر اینکه جایگاه صنعت هوایی باید در مجموعه نظام جمهوری اسلامی ایران ارتقاء یابد، گفت: بسیاری از اصناف در بخش قضایی شعبه ویژه‌ای دارند و ما نیز پیشنهادی مبنی بر ایجاد شعبه‌های تخصصی در این حوزه در بخش قضایی خواهیم داشت.

رئیس کمیته صنعت هوایی ستاد مرکزی آیت‌الله رئیسی افزود: مباحثی نظیر تخصیص ارز و اختصاص تبعیض‌آمیز ارز نیمایی مشکلاتی است که باید در این حوزه رفع شود و ما پیشنهادات آن را به اتاق فکر آیت‌الله رئیسی ارائه می‌هیم.

نخجوانی درباره ضرورت ارتقاء همکاری‌های صنعت هوایی و مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: رئیس مجلس خود از فعالان این صنعت بوده است و ما باید مشکلات صنعت هوایی را بیش از پیش بازتاب دهیم، در جایی نظیر کمیسیون عمران مجلس باید کارگروه هوایی با بهره‌گیری از متخصصان فن فعال باشد و به عنوان ابزاری کارشناسی برای مجلس کار کند.

وی اظهار کرد: ما تلاش می‌کنیم این مشکلات را بازتاب دهیم تا در دولت آینده برنامه دقیق و مدونی در کوتاه‌مدت و میان‌مدت برای رفع آنها در صنعت حمل و نقل هوایی ایجاد شود.

رئیس کمیته صنعت هوایی ستاد مرکزی آیت‌الله رئیسی گفت: همچنین در موضوع عوارض و خدمات فرودگاهی و ارتباطات گسترده شرکت‌ هواپیمایی با فرودگاه و دیگر موارد نیز در جلسات بعد، موضوعاتی بررسی می‌شود./فارس

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده